Mercé Mach kurzusának tanulságai

 

A Vezetőképző program őszi félévének utolsó kurzusát Mercé Mach az ESADE Business School tanára tartotta, akivel a leadership témakörének néhány alapvető jelentőségű kérdését jártuk körbe. A pénteki alkalom célja az volt, hogy betekintést nyerjük a vezetéssel foglalkozó tudományterület elméleti hátterébe, egyúttal kellő munícióval rendelkezzünk a másnap végrehajtott gyakorlati feladatok ennek fényében történő kiértékeléséhez.


Olyan dilemmákkal foglalkoztunk, mint a leadership fogalmának meghatározása és elválasztása más, hasonló tartalmú vezetési mintáktól, a vezetői képességek és azok tanulható vagy éppen meghatározott jellege. Vezetőnek születünk vagy vezetővé válunk? A csoport egyetértett abban, hogy mindkét feltétel szükséges, Mercé Mach az utóbbinak tulajdonít nagyobb jelentőséget. Ami a leadership definícióját illeti, a számos vetélkedő meghatározás közös nevezőjének a vezető változáshoz való viszony tekinthető a legfontosabbnak. Vagyis a vezető feladata a status quo megkérdőjelezése, változások véghezvitele és az utak kijelölése a szervezetében működő egyének számára. Három nagyobb leadership elméletet különböztettünk meg: az első a veleszületett vezetői képességeket hangsúlyozó trait theory, a második a képességek tanulhatóságát előtérbe helyező behavioural theory, a harmadik pedig a vezetés kontextusfüggőségét megragadó contingency theory. Szóba kerültek a téma kurrens kutatási területei is, úgy, mint a társadalmi nemek és a leadership összefüggései, a morális és az online leadership.


A szombati program keretében egy rendkívül szórakoztató és egyben tanulságosnak bizonyuló feladatot oldottunk meg. Egy radioaktív anyag A-ból B pontba történő eljuttatását kellett megszerveznünk és végrehajtanunk. A művelet koordinálásáért felelő vezetőt, a veszélyes anyagot kezelő szállítókat és őket kísérő „helikoptereket” választottunk magunk közül. A szállítók vakon, és miután egymással nem kommunikálhattak, kizárólag a kísérőjük útmutatására hagyatkozva, kötelek segítségével mozgatták a tárgyat, mely kisebb nehézségek árán végül célba ért. A feladat során mindannyian láthattuk, milyen kihívásokkal szembesülnek egy bonyolult szervezet tagjai különböző szerepekben, miközben a szoros együttműködés elengedhetetlen. A pálya során elénk álló akadályok megmutatták, nincs egységes recept a jó vezetésre, néha az autokratikus irányítás, néha a konszenzuskeresés vezet eredményre.  Fontos a gyors helyzetfelismerés és a szervezetben működő szereplők egyéni motivációja. Mach tanárnő kurzusa úgy érzem közelebb hozta hozzánk a leadership kutatások gyakorlati alkalmazását, és a későbbiekben is használható tapasztalatokkal vértezett fel minket.

 

Vidovics Bálint

 




Bekker Balázs nyerte a Komáromy Gábor-ösztöndíjat

 

Sajtóközlemény

Budapesti diákok nyerték meg a Heavener International Case Competition esettanulmány-megoldó versenyt

 

A győztes csapatban MCC-s hallgató és alumna is szerepelt

Felvételt hirdet a Jog szakirány

 

"Változatos feladatok, intelligens, kommunikatív társaság, a felvételi fogalmával számomra mindaddig összeegyeztethetetlen hangulat"