2013-11-12

 

A brit KPMG vállalti ügyekért felelős igazgatójának kurzusa

 

Az MCC Vezetőképző programjának hallgatói a hétvégén Richard Hamilton remek hangulatú előadásán vehettek részt. Richard Hamilton a brit KPMG munkatársa, a szervezet vállalati ügyekért felelős igazgatója.

 

A kétnapos kurzuson a szakértővel a vállalatok társadalmi felelősségvállalásának kérdéseit vitattuk meg. A közös munka egy brainstorminggal kezdődött, amikor a vállaltok társadalomban betöltött szerepéről alkotott képhez mindenki a saját perspektíváját adhatta hozzá. A kulcsfogalmak – a transzparencia és a kommunikáció már ekkor világosan látszottak.

 

Miután közösen definiáltuk a társadalmi felelősségvállalás fogalmát Hamilton úr csoportokra osztott minket. Minden csapat egy tetszőleges kiválasztott cég CSR startégiáját dolgozta ki, majd bemutattuk és végül közösen megvitattuk az egyes koncepciók erősségeit és gyengéit.

 

Másnap megismertük a CSR területen mérföldkőnek számító Shell-esetet: a Green Peace 1992-ben akciójával elérte, hogy a Shell ne süllyessze az Atlanti-óceánba az egyik már használaton kívüli fúrótornyát. Megvitattuk, hogy az esetet hogyan lehetett volna helyes kommunikációs eszközök segítségével szerencsésebben megoldani.

Ezután csoportokra osztva két esettanulmánnyal foglalkoztunk: egy bank zimbabwei érdekeltségeinek felszámolását követelő civil akció kezelésével illetve egy szélsőséges politikai párt számlavezetésének megszüntetésére irányuló sajtónyomás kezelésének lehetőségeit vettük számba.

Minden esetben pro és kontra érveket gyűjtöttünk, majd egy vitát követően szavazással döntöttük el, hogy melyik oldal álláspontja volt meggyőzőbb.

 

Az együtt töltött hétvége rendkívül gyümölcsöző volt, mert a példákon keresztül új perspektívákat ismertünk meg és megértettük, hogy minél kevésbé bíznak az emberek a vállalatokban, annál nagyobb késztetést érez a mindenkori döntéshozó új jogszabályok elfogadására – amivel azonban mégsem képes magasabb szintű jogkövetést kikényszeríteni. Ez Hamilton szóhasználatával élve a vállalatok „ördögi köre”.

 

A programot a tanultak összefoglalásával zártuk, megvitattuk többek között, hogy mely témák lesznek várhatóan a következő öt év CSR kampányainak fókuszában.

A tartalmas és élvezetes hétvége egyik legfontosabb üzenete az volt, hogy mindenki azonosítsa és vállalja fel saját értékeit az üzleti környezetben és merjen új gondolatok felé nyitni.

 

Polonkai Éva